Nieuws
- Information overload? Kritisch negeren helpt!In zijn nieuwste blog verwijst Wilfred Rubens naar het artikel When critical thinking isn’t enough: to beat information overload, we need to learn ‘critical ignoring. Volgens de auteurs van dit artikel moeten we naast de vaardigheid van kritisch denken ook die van kritisch negeren ontwikkelen, waarbij we kiezen wat we negeren en waar we onze ...Lees meer
- Terugblik op de Workshop ChatGPT en informatievaardigheidOp 14 februari organiseerde de SHB-UKB-werkgroep Information Literacy een interactieve online bijeenkomst over ChatGPT en informatievaardigheid. Zowel de video’s van de bijeenkomst als het presentatiemateriaal is inmiddels beschikbaar via de pagina “Terugblik op evenementen“.Lees meer
- Studie Bijdehand nieuwe verkoper De APA-richtlijnen uitgelegdOp 13 februari 2023 liet The Learning Network weten per direct te stoppen met de verkoop van studieboeken voor het hoger onderwijs via Studystore. Dit had als gevolg dat de ringband De APA-richtlijnen uitgelegd: Een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs, een publicatie van de SHB en SURF, niet meer online gekocht kan ...Lees meer
Uitgelicht
- Webinars over auteursrecht en online learningDe Britse organisatie Association of Learning Technology (ALT) organiseert na het uitbreken van COVID-19 bijna wekelijks webinars over auteursrecht en online leren en vooral de verschuiving naar online leren. Ze zijn gratis en voor iedereen die mee wil praten over de uitdagingen op het snijvlak van auteursrecht en online onderwijs. Wil je de webinars bekijken of ...Lees meer
- Informatievaardigheden met behulp van Pitch2PeerHieronder vind je een voorbeeld van een best practice van de Radboud Universiteit. Heb je zelf een voorbeeld van een best practice op het gebied van informatievaardigheidsonderwijs? Neem dan contact op met de werkgroep Information Literacy. (Inter)actieve informatievaardigheden met behulp van Pitch2Peer in de masterfase bij de Radboud Universiteit In het (master)vak Strategic Change van de faculteit ...Lees meer