SHB

Information Literacy

Home » Onderwijs » Information Literacy

Nieuws

  • Terugblikken op de workshop “AI onder de motorkap”Terugblikken op de workshop "AI onder de motorkap"
    Op 27 februari kregen informatiespecialisten uit het hele land een kijkje onder de motorkap van AI. Henrike Krijnsen nam ons mee in de wereld achter Large Language Models. Wil je terugblikken op deze bijeenkomst? Ga dan naar “Terugblik op evenementen“.
    Lees meer
  • Nieuwe artikelen op het gebied van Information LiteracyNieuwe artikelen op het gebied van Information Literacy
    College & Research Libraries News (februari 2024): – Terri Artemchik, Kirk Kirk, Eleanor Colbert, and Sarah Rebecca Velazquez Gaglio. Teaching to Teach: Developing a Collaborative Instruction Training Program for MLIS Interns. – Ruth Monnier and Nena Schvaneveldt. Cohorts Building Community: Fostering Connection in Virtual Cohorts. – Amy Barlow. Pairing Texts and Podcasts: Teaching Scholarship as Conversation in First-Year Seminar. Zie: https://crln.acrl.org/index.php/crlnews/issue/view/1652/showToc Journal of ...
    Lees meer
  • Wie pakt de handschoen op?Wie pakt de handschoen op?
    Wie pakt de handschoen op om deze interactieve lesmethode om te zetten naar een bruikbaar model voor informatievaardigheden? Interactieve lesmethode laat studenten van elkaar leren | SURF.nl. Mail naar information-literacy@shb-online.nl
    Lees meer
  • Verslag workshop Embrace the open: OE Librarianship 101Verslag workshop Embrace the open: OE Librarianship 101
    Sinds vorig jaar is de ENOEL (European Network of Open Educational Libraries) begonnen met het geven van online workshops. De eerste drie gingen over het maken van open textbooks, en deze workshop van 24 januari j.l. was een inleiding in open educational resources voor informatiespecialisten. Hij werd gegeven door Marta Bustillo, de digital learning librarian van het University ...
    Lees meer
  • Kritisch denken als schild tegen des- en misinformatieKritisch denken als schild tegen des- en misinformatie
    Door generatieve AI is het creëren en verspreiden van desinformatie makkelijker dan ooit. Tegelijkertijd komt bij veel studenten informatie via allerlei digitale wegen waarbij algoritmes bepalen welke informatie je online te zien krijgt. Hoe kunnen studenten zich wapenen tegen (wetenschappelijke) mis- en desinformatie? Welke rol speelt het wetenschappelijk debat daarbij en hoe onderscheid je feiten ...
    Lees meer
Meer nieuws »