Terugblikken op de workshop(s) over AI tools

Terugblikken op de workshop(s) over AI tools

Hoe ziet de toekomst van het informatievaardigheden onderwijs eruit met de komt van AI-tools? Welke kansen bieden AI-tools? Welke ethische bezwaren zijn er? Wegen de voordelen van AI-tools zwaarder dan de ethische bezwaren? Zouden informatiespecialisten een trekkersrol moeten vervullen bij de vorming van ethisch bewustzijn m.b.t. het gebruik van AI-tools?

Op 18 september en 31 oktober stapten wij met elkaar uit heel het land in een tijdmachine (oftewel de hele mooie UB van de UU) naar de toekomst van informatievaardigheden met AI tools. Onder andere bovenstaande vragen stonden centraal in deze workshop. Er ontstonden hele interessante discussies. Informatiespecialisten lieten zich betoveren door nieuwe AI tools en probeerden zich de rol in te nemen van ChatGPT. Op basis hiervan tekenden wij mooie schetsen van de toekomst van het informatievaardigheden onderwijs (zie foto’s). Een interessante bevinding uit de workshop is dat de deelnemers vinden dat hun rol als informatiespecialist zeker niet verdwijnt maar wel zal veranderen. Het is volgens de deelnemers o.a. nodig dat we het kritisch denken bij de student meer moeten stimuleren. Al met al was het een leerzame en vooral inspirerende dag!

Vanwege het grote succes organiseren wij in 2024 nog een vervolgworkshop! Ook zal er nog een workshop komen waarin wij dieper duiken in hoe generatieve AI werkt (onder de motorkap). Dus houd vooral alle kanalen en socials goed in de gaten!

Bekijk hier de presentatiematerialen in drie delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *