Saxion Bibliotheek kijkt momenteel naar de mogelijkheden van zelfservice dienstverlening.

Wij zijn benieuwd wat andere SHB leden op dit terrein al doen en daarom hebben wij enkele vragen opgesteld.

  1. Hoe is het proces van zelfservice ingericht?
  2. Welke diensten worden via zelfservice aangeboden? Uitleen, inname, verlenging, overig?
  3. Waar worden deze diensten aangeboden? In de bibliotheek, erbuiten of beide?
  4. Welke fysieke en technische voorzieningen worden hiervoor gebruikt?
    1. Zelfservicestation en scan via barcode/RFID
    2. Inleverkast/ophaalkast
    3. Wel of geen bonnenprinter
  5. Zijn over zelfservice afspraken gemaakt met andere afdelingen? Bv. uitgifte of inleveren bij centrale receptie in geval van sluiting bibliotheek.
  6. Hoe verloopt de verwerking van geretourneerde materialen indien dat niet direct door de lener wordt geregistreerd?
  7. Zijn er problemen met diefstal of schijninlevering (dus registreren als geretourneerd, maar vervolgens niet daadwerkelijk in krat/inleverkast gedeponeerd?
  8. Zijn er (vaak) problemen van technische aard die het gebruik belemmeren? Problemen met de hardware en software? Is er kennis aanwezig om deze problemen zelf op te lossen?
  9. Zijn er cijfers beschikbaar over het gebruik. Hoeveel uitleningen en inname zowel tijdens al buiten de openingstijden van de bibliotheek?
  10. Zijn er tips, trucs en adviezen die niet via deze vragen aan bod kwamen?

Antwoorden bij voorkeur in de comments onder dit bericht, dan kan iedereen meelezen! Of stuur de antwoorden naar Ronald Wijlens, r.j.wijlens@saxion.nl

Alvast hartelijk dank!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *