Datum/Tijd
Date(s) - 06-11-2020
13:30 - 15:00
Locatie
Online - meld je hier aan
Categorieën
Het thema is: Wikipedia in relatie tot informatievaardigheid.
VOORLOPIGE AGENDA:
Tijd |
Wat |
Wie |
13.30 uur |
Opening/Welkom |
Mathieu Sikkema (Hogeschool Rotterdam) |
13.35 uur |
Introductie Inholland en toelichting verloop programma |
Mirjam Uijlenbroek (Inholland) |
13.45 uur |
SHB / UKB Werkgroep Information Literacy – stand van zaken |
Harrie van der Meer (Hogeschool van Amsterdam) en Lieke Haverkort (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) |
13.55 uur |
Wikipedia – een introductie (gevolgd door Q&A) |
Denise Jansen (Wikimedia Nederland) |
14.10 uur |
Wikipedia in Maastricht: onderwijs met historische bronnen (gevolgd door interactieve poll) |
Odin Essers (Universiteit Maastricht) |
14.40 uur |
Publiceren op Wikipedia – ervaringen bij Inholland (gevolgd door Q&A) |
Marc Ketelaars (Inholland) |
14.55 uur |
LOOWI huishoudelijke zaken |
Lieke Haverkort (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) |
15.00 uur |
Afsluiting programma |
Mathieu Sikkema (Hogeschool Rotterdam) |
DE SPREKERS EN HUN VERHAAL:
Wikipedia – een introductie – Denise Jansen, projectleider Wikimedia Nederland:
Wikipedia is een belangrijke informatiebron voor mensen over de hele wereld. Wikipedia staat in de top 10 van meest bezochte websites ter wereld en de beknopte gegevens worden bij het zoeken door Google getoond. Vaak is Wikipedia de eerste plek waar studenten, beleidsmakers, professionals, journalisten, onderzoekers, enzovoorts kijken als ze ergens meer over willen weten. In België en Nederland zijn er in de afgelopen jaren verschillende projecten opgezet binnen onderwijsinstellingen om een beter begrip te krijgen van Wikipedia en in samenwerking met Wikipedia/Wikimedia studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen hun kennis te delen op Wikipedia. Deze presentatie geeft een korte introductie over Wikipedia zelf. Wat zijn de regels, wie schrijven de artikelen en hoe wordt kwaliteit gewaarborgd?
Wikipedia in Maastricht: onderwijs met historische bronnen – Odin Essers, conservator Bijzondere Collecties Universiteit Maastricht:
Als Universiteit Maastricht stimuleren we de integratie van onderzoek en onderwijs door studenten te laten deelnemen aan research based learning programma’s. Het doel hiervan is ze de unieke kans te bieden om in de Bachelor opleiding al ervaring op te doen met het opzetten en uitvoeren van empirisch onderzoek. We dragen momenteel bij aan verschillende facultaire cursussen met onze bijzondere collecties reisboeken, literatuur, psychologie, rechtspraak en geneeskunde. Voorbeelden zijn cursussen binnen het Wikipedia-onderwijsprogramma, zoals On Expedition, Historical Book Review en Opening up old books: investigating the botanical archives of Maastricht. Door een Wikipedia-artikel te schrijven, oefenen studenten schrijven vanuit een neutraal standpunt, refereren en citeren van (primaire) bronnen.
Publiceren op Wikipedia – Marc Ketelaar, docent Inholland Hogeschool:
Bij de Inholland Hogeschool doen docenten er veel aan om up to date te blijven qua kennis. Zelf vind ik het leuk om vanuit mijn historische hobby en vanuit mijn juridisch didactische vakgebied af en toe een lemma aan te vullen als auteur. Door de controle van de nieuwe bijdragen ervaar ik mijn verbeteringen en aanvullingen die mogen blijven staan bijna als peer-reviewed. Mijn studenten doen incidenteel auteurswerk en degene die ik erover spreek zijn bijna zonder uitzondering trots op hun bijdrage. Door auteursbijdragen van studenten en docenten ontstaan mooie nieuwe onderwijsmogelijkheden van de student en docent als kennis- en inzichtproducent.