Keynotelezing: the role of metaliteracy in designing open learning initiatives

Keynotelezing: the role of metaliteracy in designing open learning initiatives

 

Afgelopen weekend (zaterdag 30 januari) vond de internationale conferentie Intercultural perspectives on Information Literacy plaats. Zelf was ik vooral benieuwd naar de keynotelezing van Tom Mackey en Trudi Jacobson over de rol van metaliteracy in het ontwerpen van open-leerinitiatieven. Fijn om daar in drie kwartier over bijgepraat te zijn! Mocht je hier ook nieuwsgierig naar zijn, het is nog terug te zien via deze link (let op, in het begin is er even geen geluid)

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat eigenlijk alleen het laatste deel over de combinatie van metaliteracy en open leermaterialen ging, maar ook de rest was het volgen meer dan waard; dat was een soort inleiding op het concept van metaliteracy en hoe je dat effectief kunt inzetten tegen allerlei vormen van mis- en desinformatie. Ook werden er voorbeelden gegeven van studenten in rollen als peer reviewers en producenten (bijvoorbeeld met selfies en in Wikipedia) en hun reflecties daarop.

Interessante onderwerpen in combinatie met open leermaterialen waren voorbeelden van open badges die in samenwerking met de faculteit waren ontworpen in Badgr en de open, met Lumen Waymaker gemaakte iSucceedcursus voor eerstejaars studenten van de SUNY State University in Ney York, waar metaliteracy integraal in is opgenomen als onderwerp.

[Monique Schoutsen]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *